Cusco, Machu Picchu en de Amazone - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije&Rick - WaarBenJij.nu Cusco, Machu Picchu en de Amazone - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Marije&Rick - WaarBenJij.nu

Cusco, Machu Picchu en de Amazone

Door: Marije&Rick

Blijf op de hoogte en volg Marije&Rick

17 Mei 2013 | Peru, Cuzco

Onze reis gaat verder in Cusco een hele mooie stad gelegen in een vallei met een historisch centrum, wat gelukkig voor een groot deel bewaard is gebleven. Cusco is de mooiste stad die we tot nu toe hebben gezien. Je kan hier lekker eten, beetje slenteren door de gezellige straatjes en de vele mooie winkels bekijken. Als je in Cusco een stuk omhoog loopt heb je een prachtig uitzicht over de stad en de glooiende bergen er omheen, echt een plaatje! In Cusco de eerste twee dagen dus de stad wat verkend. Daarna naar de Machu Picchu afgereisd, een must see hier in Peru. We hebben een nachtje overnacht in het dorpje Aqua Calientes onderaan de berg waar Machu Picchu verborgen ligt. Dit om zo vroeg mogelijk naar boven te kunnen gaan de volgende ochtend. Wij waren blijkbaar niet de enige met dit idee en ontmoette bij de bus nog zo´n 400 early birds ;-). Gelukkig zijn ze dit gewend hier en waren er genoeg bussen om op tijd boven te komen. Eenmaal bij Machu Picchu verdween deze groep mensen als sneeuw voor de zon op het gigantische terrein waar Machu Picchu ligt. Wat een schoonheid deze ooit vergeten stad van de Inca´s. Veel vragen blijven onbeantwoord over deze stad wat het extra bijzonder maakt. De zon kwam niet heel lang nadat wij daar waren aangekomen achter de bergen vandaan wat een adembenemend uitzicht gaf! Om een nog mooier uitzicht te krijgen op deze stad hebben we een berg beklommen die daar vlakbij lag. Dit bleek een hele beproeving te zijn. Jullie en wij dachten dat we inmiddels wel wat gewend waren, maar dit bleek de stairway form hell. 1 1/2 uur recht om hoog klimmen op een stenentrap die af en toe zo smal werd dat je de afgrond aan je voelde trekken. Na veel binnenmonds gevloek ;-) en gelach, nadat iedere keer weer een stuk strap verscheen als we hoopten boven te zijn, de top bereikt. Het was hier dus ook erg rustig, want er waren blijkbaar weinig mensen die deze uitdaging aangingen. De wolken waren helemaal verdwenen en het uitzicht was prachtig en extra mooi, omdat we er zo hard voor gewerkt hadden. Eenmaal beneden was het al een stuk drukker geworden en hebben we op onze laatste krachten de stad verder verkend. Dezelfde dag terug gereisd naar Cusco, daar nog een dagje wat voorbereidingen getroffen voordat ons volgende avontuur naar de jungle van de Amazone kon beginnen.
In eeste instantie wilde we 4 dagen de jungle in, maar na informatie te hebben ingewonnen toch besloten te gaan voor de 8 dagen. Dit, omdat we dan in het Manu National Reserved park konden komen, wat niet kon als we 4 dagen zouden gaan. Dit stuk van de amazone is namelijk het best beschermd en dus de beste kans om wildlife te zien. We gingen met een groep van 6 toeristen inclusief ons, een gids en een kok. De eerste dag om 5 uur opgehaald en met de auto gereden tot aan het Cloud forest. Onderweg nog een aantal keer uitgestapt en o.a. een rondleiding gekregen op een begraafplaats van een stam die nog voor de Inca´s leefden. Eenmaal in de Cloud forest kon onze eerste bird spotting beginnen. Het Cloud forest ligt nog voordat de jungle begint en is ook zoals de naam al doet vermoeden een mistig bos. Dit met als de functie om het klimaat van de jungle te beschremen. In dit bos o.a. de Cock of the Rock gezien. De National bird van Peru, een vogel met een rood bovenlijf met een grote knobbel op zijn hoofd. Het leek net of deze vogel met zijn hoofd in een pot met rode verf was gevallen. We gingen naar een plek waar de mannetjes de vrouwtjes ontmoeten voor een paringsdans. Heel leuk om deze vogel dit paringsritueel te zien uitvoeren. Vooral omdat hij een soort dans doet waarbij het net leek of hij van de tak ging afvallen. Die nacht in de eerste jungle lodge geslapen. Natuurlijk geen warm water en een gezellige huisvleermuis die hing in onze badkamer. De volgende ochtend weer om 5.00 uur op om naar de río madre (moeder rivier) af te reizen waar we op ons bootje zouden stappen. Deze rivier zou ons brengen naar de Manu rivier zo´n 10 uur verder op. We ontmoette daar de stuurmannen van onze boot. Een van hen zat achterop bij de motor en de ander balanseerde steeds over de rand naar voren om te kijken hoe we het beste konden varen. De eerste dag hebben we af en toe doodsangsten uitgestaan ;-) dit, omdat het mannetje wat steeds voorop stond een heel sprekend gezicht had. Hij had een big smile, maar zodra onze boot de bodem raakte veranderde zijn lach in een angstig gezicht en dat helpt niet echt als je nog maar net bent vertrokken. Het water in de rivier stond erg laag waardoor we vaak de bodem raakte dus je kunt je voostellen hoe onze eerste uren eruit hebben gezien ha ha. Bij onze tweede verblijfplaats voor het eerst echt de jungle in. Dit vonden we best spannend, omdat de gids had gezegd raakt niets aan voordat je gekeken hebt en kijk steeds waar je loopt en boven je hoofd. Aangezien de jungle veel verschillende verrassingen heeft o.a. bullet ants die zo groot zijn als een vingertopje. Een beet van deze mier zou voelen alsof je bent neergeschoten en zou je ziek maken. Om maar even een van de gevaren van de jungle te noemen ;-). Om 5 uur op staan was in deze week heel normaal, om zo de dieren goed te kunnen zien. Op onze derde dag zo´n 9 uur in de boot gezeten en kwamen we ook langs een gebied waar een stam woont die nog totaal geen contact hebben met de beschaving. In dit gebied moesten we ver van de oever vandaan blijven en mochten we ook niet stoppen. Dit, omdat deze stam agressief is en er vorig jaar iemand is vermoord door deze stam, omdat deze man te dichtbij kwam. Deze stam zou nog naakt leven en nog geen vuur kunnen maken. We hebben ze niet gezien, maar het idee dat je een speer of een pijl op je af kan zien komen vliegen maakte deze boottocht erg spannend. Die avond onze eerste night walk gedaan. Vooral insecten komen in het donker te voorschijn. We hebben indrukwekkende spinnen, kikkers en al het andere wat kriebelt gezien. We moesten ons wel even overgeven aan het feit dat je langs en onder takken door loopt waarvan je niet weet wat er op zit totdat je je zaklamp erop schijnt. Filmpje kunnen maken van Tarantula die een stok ging aanvallen die onze gids dichtbij zijn schuilplaats hield. Marije kon af en toe een gilletje niet onderdrukken. Op onze derde dag gingen we eindelijk het Manu National park in. We waren nog geen half uur onderweg of onze eerste Jaguar liet zich al zien! Later die dag vaarde we op ongeveer 10 meter afstand van de kant langs een andere Jaguar die lekker lag te zonnen aan de rand van de jungle. Wat een kick om de koning van de jungle van zo dichtbij te mogen zien. Hij was ook totaal niet onder de indruk van ons en bleef daar lekker liggen. Die dag ook veel verschillende apen gezien. We waren een wandeling aan het maken terwijl er een heel leger aan apen op de bomen boven ons aan het springen waren! Heel mooi om even echt onderdeel te mogen zijn van hun wereld. We hebben ook een rainbow boa gezien die op het pad naar onze lodge lag. Rick ging er bijna op staan. Vele mooie vlinders, motten en kevers gezien. Ooit een kever gezien die op een kleine neushoorn lijkt of een kever met een slurf van een olifant? Het waren 8 onvergetelijke dagen in deze overweldigende natuur. We hadden een super leuke gids die zelf ook was geboren in de jungle en dieren al herkende alleen aan hun geluid. Ook lukte het hem om apen te roepen die dan nieuwsgierig een kijkje kwamen nemen. De kok die met ons mee was maakte iedere dag heerlijk eten dus op koud douchen, vele muggenbeten en heel vroeg opstaan was dit avontuur vere van afzien. Een ervaring om nooit meer te vergeten.

• 17 Mei 2013 - 19:45

Francien:

Ehmmmm de Cock of the Rock!!? ;) mmmm vreemd vreemd
    Haha even kijken of jullie daar ook een foto v hebben! Mooi verslag weer :) kus

• 17 Mei 2013 - 19:59

Marnix:

Kikke zeg die dieren. Die levende croc's, huge!

• 17 Mei 2013 - 21:30

Nel De Graaf:

Wat een geweldige belevenissen en leuk om dit allemaal te lezen! Prachtige foto's ook.
    Waanzinnig om dit allemaal mee te maken hoor.
    groetjes Hans en Nelly

• 17 Mei 2013 - 22:56

Ome Henk :-):

Jemig wat een tocht en geweldige foto's! Ik snap niet dat we hier in dit kille regenachtige kikkerlandje blijven. Overigens heb ik nog wel een vraag: Hebben jullie ook gezwommen?
    Geniet nog maar lekker daar. Groetjes Linda en Henk

• 18 Mei 2013 - 11:18

Aran :

Wooww ,heel vet allemaal. Mega kicken de jungle tocht met alle wildlife. Nemen jullie nog zon spinnetje mee voor thuis? ;). Misschien dat de jungle people Marije nog wel zouden adopteren als lang verloren Papua ;). Super mooie foto's ook geniet, ik mis alleen een foto van de Cock of the rock cock. Weten jullie zeker dat die benaming over zn hanenkam ging en niet ... enfin. Wederom geniet er nog en weer van en tot het volgende bericht ! kus en knuffels

• 18 Mei 2013 - 17:12

Anneke Sanders:

Nou nou hoe kunnen jullie al die indrukken verwerken! Prachtige foto,s weer liefs jullie (schoon)moeder Annie

• 18 Mei 2013 - 17:40

Papapeer:

Wat een onvoorstelbare reis, schoonheid en belevenissen .Als je het leest is het al bijna te veel.
    Echt ervaringen voor het leven!
    Geweldig hoe jullie dit doen, letterlijk top.
    Ik ben heel trots op jullie.
    Veel Liefs.

• 19 Mei 2013 - 21:10

Van Klaveren-Sanders:

Oom Pieter zegt:"Wie reizen maakt, kan veel verhalen." En zo is het ook!
    Weer een interessant verslag, geschreven met hart en ziel.
    Behoud jezelf, observeer en deel mee. Liefs van ons.

• 20 Mei 2013 - 09:37

Henny & Léon:

Wat een prachtig verslag weer. Ons reisje naar het koude Zuid-Frankrijk was er niets bij. We hopen dat jullie lekker blijven genieten!

• 20 Mei 2013 - 14:42

Brian:

Wat een prachtige foto's en verhalen, echt een jaloersmakende reis! De wereld heeft zoveel moois te bieden. Geniet van jullie laatste maand!

Brian

• 23 Mei 2013 - 12:16

Pien:

Wauw wat een pracht en praal! lache al die maffe volgels! nu lekker chillen en tot redelijk snel ! ;-)

• 03 Juni 2013 - 14:37

Jasper:

Ben opzich niet jaloers hoor, WAUW!!

• 13 Juni 2013 - 16:17

Ria:

Zeg kinders, wat een belevenis ik geniet van jullie verslagen.
    Geniet er nog even van.