Que? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marije&Rick - WaarBenJij.nu Que? - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marije&Rick - WaarBenJij.nu

Que?

Blijf op de hoogte en volg Marije&Rick

04 Maart 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Daar zijn we weer! Inmiddels al NZ verlaten, maar laten we eerst een update geven van onze laatst twee weken in NZ. Christchurch leek wel een spookstad, het is heel bizar om te zien en te horen hoe groot in invloed van de aardbeving is geweest en nog is. Er staan nog steeds heel veel gebouwen die eruit zien alsof ze ieder moment kunnen instorten, hele delen van de stad zijn nog onbegaanbaar. In straten waar je in kon zag je in de winkels alles nog staan zoals het toen is achtergelaten onrealistisch bijna, maar helaas wel echt gebeurd.
Na christchurch zijn we naar de Fox Glacier gereden. De weg daarnaar toe was fantastisch. Mooi dat je na in de stad geweest te zijn in nog geen uur in een berglandschap terecht komt en na nog wat langer dat je uitzicht hebt op het ijs op de toppen van de bergen. Het zal bijna saai voor jullie zijn hoevaak wij zeggen dat het zo mooi is, maar het is zo! Daar zijn we te voet naar de Fox Glacier gegaan en konden op 200 meter afstand van de Glacier komen in onze korte broek. Bijzonder zo dichtbij zo'n grote hoeveelheid ijs te staan zonder dat je daar de kou bij voelt die je zou verwachten.
De volgende rit was naar Queenstown, weer het landschap zien veranderen op de rit daarnaar toe. Queenstown is absoluut een andere stad dan we tot nu toe gezien hebben. Veel meer leven en tenmiste groter dan 1 winkel straat :-). De meeste stadjes waar we doorheen rijden bestaan daar uit en toch heeft de grote 'M' zich daar kunnen vestigen. Dat is ook wel te zien aan het vetgehalte wat op de meeste heupen zit hier ;-). We moesten onze lach dan ook erg inhouden toen we achter een stel zaten die duidelijk niet ondervoed waren en vonden dat ze na een uurtje kanoën wel een burger hadden verdiend.
Wat mooi is om te zien is dat iedereen wel de rommel achter zich opruimt ook na een leuk feestje in het park waar gedronken word, daar kunnen de inwoners van Nederland een voorbeeld aan nemen. We hebben in Queenstown meer geleerd over de 'Kiwi' die bijna is uitgestorven, omdat hij niet kan vliegen. Dit is zo gekomen, omdat hij geen vijanden had dan andere vogels tot de mens op het eiland kwam en o.a. de hond meenam. De Kiwi die we hebben gezien was zo goed als blind net als Rick overigens die als een mol de donkere ruimte van de Kiwi inliep en de grootste vogel van het eiland zelfs niet zag terwijl deze op 5 centimeter afstand stond, erg grappig. Die dag ook naar een wijnproeverij geweest, waarvan daar veel zitten om Queenstown.
De volgende dag de canyon swing gedaan echt geweldig! Van 110 meter naar beneden en dan 60 meter vrije val met 150 kilometer per uur, om dan vervolgens een swing te maken van 200 meter. Zowel een sprong alleen gedaan als samen. Marije heeft in deze omgeving ook paardgereden waaraan ze veel spierpijn aan overhield na 3 uur rijden en de swing de vorige dag ging alles niet meer zo heel soepel een aantal dagen.
Milford Sound was onze volgende stop, echt een natuur wonder! Gemaakt voor de reuzen zo klein als dat je daar bent tussen die gigantische bergen. Klim gedaan op de Key Summit van 3 uur en vanaf de top het mooiste uitzicht gezien wat we tot nu toe gezien hebben. Op de berg zelf leek het wel een chinese tuin er waren daar kleine meertjes en het mos was daar gifgroen. Dat was iedere zweetdruppel waard!
De laatste paar dagen de zon nagejaagd, maar die liet zich niet meer vangen. Qua weer hadden we het erg getroffen tot nu toe, maar de laatste week was wat minder. Wel langs mooie zeegezichten gereden met een warm welkom van de Hector dolfijn die daar vlakbij de kust zwom en ook een paar keer in de lucht sprong. De zeldzame yellow eyed pinguin gezien die daar zat te broeden. Laatste dag zijn we nog een keer langs Akaroa gereden waar we twee weken geleden ook waren geweest. Dit plaatsje lag op de weg terug naar Christchurch. In Akaroa hebben we weer een tocht gemaakt met de kayak om de Hector dolfijn te bewonderen. Deze komen dicht langs de kayak zwemmen wat echt mega cool is. Thanks to Animal Planet, want Rick had geleerd dat dolfijnen van geluiden houden en hij maakte een soort zeehonden geluid, waar ze wel in geïnteresseerd in waren :-). Marije had haar telefoon meegenomen om foto's en filmpjes te maken en het zal niemand verbazen dat de telefoon bijna naar de bodem van de zee verdwenen was als deze niet nog een keer op de kayak was gestuiterd. Filmen was overigens geen succes, want de dolfijnen waren dit keer meer geinteresseerd in het zoeken naar eten dan stomme toeristen die net doen alsof ze zeehonden zijn.
We zitten nu al een weekje in Uruguay. Helaas spreekt bijna niemand hier Engels en aangezien de spaanse lessen voorafgaand aan de reis er een beetje bij zijn ingeschoten hebben we af en toe nog wel eens moeite om ons verstaanbaar te maken. Wat helaas erg pijnlijk was bij onze aankomst. De pinautomaten in Uruguay hebben nogal een handleiding, na wat gegoogle blijkt dat ze er niet van houden als je English kiest ipv Espanol waardoor we geen geld konden opnemen. We zijn dus met de taxichauffeur de hele stad door gecrosst om hem zijn zuurverdiende peso´s te kunnen geven. Na een klein ruzietje in het hotel konden we uiteindelijk met creditcard betalen. Erg relaxt dus na een vlucht van 24 uur.Na Montevideo zijn we een paar dagen naar een klein hippie achtig kustplaatsje gegaan en hebben we ons terug getrokken in onze cabana om onze spaanse taalkennis wat op te schroeven. We zitten nu in een prachtig klein dorpje,Colonia del Sacramento, en genieten van alles wat Zuid Amerika te bieden heeft. Heirna gaan we naar Beunos Aires waar we wellicht de tango gaan leren. Tot zover.
Hasta la vista!

PS: Kijk voor een compleet overzicht van de foto´s onder het kopje foto´s.
En we zitten inmiddels alweer een paar dagen in Buenos Aires maar het uploaden van foto´s duurt echt een eeuwigheid hier dus die verwerken we in ons volgende verslag

• 04 Maart 2013 - 19:19

Van Klaveren-sanders:

Lieve jullie,
    Wat een prachtige indrukken kunnen jullie beleven van oorden en kultuur.
    In Argentinia zijn jullie vast wel gevierd als zijnde de koningin en koning van Nederland.
    Steek zoveel mogelijk op en geniet. Lieve groeten van ons Maja

• 04 Maart 2013 - 22:39

Pien:

prachtige foto's! je kan leuk schrijven hoor leid! :-) ben benieuwd naar je Spaans als je terug bent! Heel veel plezier met het ontdekken van zuid-amerika! kus

• 05 Maart 2013 - 08:18

Lorraine:

Geweldig jongens!! Ontzettend prachtig!!!
    Gr. Lorraine

• 05 Maart 2013 - 11:07

Tamara :

Wauw!! Ziet er fantastisch uit! Ga nog lekker genieten! Dikke kus Tamara

• 05 Maart 2013 - 11:35

Anneke Sanders:

Lieve kinderen,heerlijk te lezen dat jullie zo genieten.Hebben net met elkaar geskyped.ga verder met ontdekken en genieten.<3
    mam

• 05 Maart 2013 - 12:31

Papa Peer Sanders:

Geweldig, tekst en beelden en vooral jullie beleving.Zoveel schoonheid is moeilijk te bevatten, schroef jullie genietvermogen steeds verder op.Dit was zeker de echte red bull
    Ontroerend mooi allemaal.
    P.S, fijn met je geskyped te hebben, je ziet er zo lief en gelukkig uit, je moeder zat maar over het scherm te aaien.

Knuffels ook voor Rick, natuurlijk, goed gedaan en voorbereid man! hoe was gister de eergister de voetbaledstrijd en gister de paardenraces?
    Leuk dat jullie zo op die locale gebeurtenissen inspelen en meebeleven.

Papa Peer

• 05 Maart 2013 - 17:44

Henny:

Het ziet er weer prachtig uit! Ik hoop dat Argentinië jullie ook goed zal bevallen. Veel plezier verder!

• 05 Maart 2013 - 18:12

Aran :

Yessss klinkt goed allemaal Lijd en Rick! qua Spaans (zoals met elke buitenlandse taal) moet je altijd beperken tot de absolute noodzakelijkheden zoals: dos cervezas por favor ! Dan gaat de rest meestal vanzelf;). Die taxi chauffeur was een blij man kan ik me voorstellen nadat ie jullie drie rondjes door de stad 'moest' rijden. De foto's zijn wederom prachtig en het genieten en aanschouwen lijkt jullie goed in de benen te zitten. Keep it up !! en trouwens voor de lekkere wijntjes moeten jullie, indien mogelijk zeker naar Mendoza in Argentinie!
    kus en knuffels

ps. was super om laatst te skypen !

• 07 Maart 2013 - 09:04

Francien:

Wow! Weer supermooie foto's! Succes met die Tango! ;-)
    kuskus

• 08 Maart 2013 - 22:00

Lilian:

Lieverds,
    Wat een mooi verhaal en super foto's! Geniet maar heerlijk en we spreken elkaar op de whats app alsof je gewoon in NL bent;-)

XX